PLV-17 edycja Wyścig sześcioetapowy. Zaczynamy edycję 1.12.2017 r. Kończymy edycję 31.01.2018 r.
Główna Zasady Technika Edycje VR-RLV Pliki PLV-17 PLV-17.Etapy Etap.1 Etap.2 Etap.3 Etap.4 Etap.5 Etap.6 Forum

Zasady w pytaniach i odpowiedziach.
- ostatnia aktualizacja - 5.12.2017.

wracamy do poprzedniego sposobu kalibracji.

Internet już mamy szybki dobry i pewny :) Dlatego mała zmiana. Każdy przejazd który ma zostać zakwalifikowany do rywalizacji musi zostać przesłany w tym samym dniu do godz. 22:00.

Większość z nas jeździ juz z realnymi watomierzami, więc łatwiej jest skalibrować Tacxa poprzez docisk rolki do realnych watów. No..możę nie da się tych watów wyrównać ale da się zminimalizoawć różnicę. Ze wzgledu na rozpiętość sił hamowania hamulców elektromagnetycznych, przyjmujemy zasadę, że moc tacxowa może być większa od realnej o maks 50 watów. Każdy uczestnik jest zobowiązany do jednoczesnego umieszczenia swójego przejazdu z danymi z realnego watomeirza na stravie.
Kolejny etap będę udostępniał już w połowie trwania poprzedniego i taki przejazd można będzie wysłać od razu albo w pierwszym dniu trwania tego kolejnego etapu. Czyli np. etap 4 trwa od 1.12.2010 do 10.12.2010. 5 etap udostępnię 5.12.2010 a zakończenie normalnie, czyli 20.12.2010 i można będzie już na nim wystartować. Warunkiem będzie wysłanie go do mnie najpóźniej w pierwszym dniu oficjalnego udostępnienia czyli 11.12.2010.
Przy 10 dniach trwania etapu są problemy z przejazdem. Można się nie wyrobić.

Dlaczego nie można od razu udostępnić wszystkich etapów?
Otóż, żeby wszystkim wyrównać szanse. Udostępnienie wszystkich etapów np.1.11.2010 dałoby możliwość przejechania ich wszystkich w ciagu tygodnia wtedy kiedy forma jeszcze nie zaczęła spadać w wyniku zmniejszonej objetości treningu jaka przypada na listopad. Można przestawić datę w komputerze i przejechać wszystko od razu. Nikogo nie podejrzewam ani nic nie sugeruję ale doświadczenia z innych lig same mówią za siebie. Łatwo można to wyeliminować w sposób jak wyżej.

Na jakich trenażerach będzie przebiegać rywalizacja?
Można jechać na imagicu i fortiusie... w sumie na każdym który zadziała z softerm Fortius 2. Jeśli ktoś chce na bushido czy vertexie z upgrade'm, to proszę przysłać plik przejazdu a ja go przeanalizuję. - nie da się.
Myślę, że każdy inny trenażer w takim ściganiu jest trudniejszy od imagic'a więc zapraszam wszystkich. Najnowsze oprogramowanie TTS niestety nie jest zgodne z formatem zapisu plików przejazdów *.imf stosowanym wcześniej, który używamy na naszym wyścigu. Martin Williams autor www.whitepeak.org na dzień dzisiejszy nie pracuje na softem, który pomógłby przeanalizować pliki TTS a bez szczegółowych danych oraz czasu próbkowania równym co najmniej 0,2 sekundy, jak było z plikami imf i validatorem, nie da się dokładnie oszacować miejsc na finiszu i premiach. Soft Tacx, ten wcześniejszy, daje możliwość wyświetlenia danych z próbkowaniem 1 sekundy. Żeby startować należy zaopatrzyć się w oprogramowanie starsze, tzw. Fortius Blue, które Tacx udostępnił za darmo. FortiusSoftware i poprzez internet zaktualizować je do wersji najnowszej. Kolejna sprawa to interfejs. Są wersje interfejsu T1932, sprzedawane z upgradem T1925, których interfejs źle współpracuje z hamulcami flow. Najnowsze interfejsy współpracuja dobrze ale starsze są wadliwe i działają prawidłowo tylko z fortiusem. Tacx stworzył ten interfejs jako uniwersalny do upgrade'owania cosmosa i flowa. Z cosmosem działa idealnie ale z flowem źle. Interfejsy zostały poprawione i wadliwe wymienione ale kupując używany można trafić na wadliwy. Skala realności wskazywanej mocy jest bardzo różna. W Większości przypadków decydujące znaczenie ma temperatura i docisk rolki. Różnice oscyluja w granicach 20-100 watów. Moje przykłady. Fortius zawyża moc od 15 do 30 watów. Upgrade'owany Flow 40-80 watów. Upgrade'owany Excel, Basic 40-80 watów. Dla mojego profilu 88kg z rowerem zawyżanie mocy na płaskich etapach jest wyższe natomaist na podjadach niższe.

Czy mogę wystartować na Fortiusie?
TAK!!! 1.11.2011. Myślę, ze upgradewany Vertex czy Bushido również Nie da się. 4.12.2017.

Jakie dane wprowadzić zawodnika?
Dane zawodnika jak wzrost, waga plus rower 8kg, wiek muszą być wprowadzone prawdziwe. Myślę, że nikt nie powinien mieć z tym problemu, gdyż nasze dane osobowe wraz z datą urodzenia i tak figurują gdzieś w internecie w wynikach wyścigów w których startowaliśmy. Poza tym powinniśmy wiedzieć dokładnie z kim rywalizujemy. Wagę przyjmujemy prawdziwą, do której dodajemy 8kg na rower i taką wpisujemy w profil użytkownika w Tacx. Wagi nie można zmienić przez cały okres trwania wyścigu. Będzie można to zrobić dopiero w kolejnej edycji.

Jak ustawić sprzęt, czyli docisk rolki, scale factory, kalibrację?
Scale Factory musi być ustawiony na "100", natomiast kalibrację przeprowadzamy na rozgrzanym jazdą przez co najmniej 15 minut trenażerze. Wykonujemy ją w następujący sposób: Rozpędzamy się do zalecanej prędkości ok 32km/h i w momencie, gdy soft poinformuje nas stosownym napisem na ekranie, żebyśmy przestali kręcić korbami, oczywiście przestajemy kręcić i szybko odpinamy, lub odkręcamy rolkę od koła tak, żeby rolka trenażera kręciła się swobodnie. Czynność tę powtarzamy kilkakrotnie i zapisujemy w sofcie wynik. Przeważnie będzie to wynik ujemny. Co dzięki temu zyskamy? Otóż wyświetlane moce będą bardziej realne, wyeliminujemy częściowo różnice fabryczne oporów mechanicznych i magnetycznych jakie posiadają różne modele trenażerów. Rozbieżność jest dość spora. Na dzień dzisiejszy zanotowałem różnice od -2.5 do +0.6. Próbowałem wyszacować ile watów przypada na 1pkt kalibracji. Otóż wyszło mi mniej więcej 15 realnych watów. Im niższy wynik kalibracji tym cięższa jazda ale bardziej realna co do wskazywanej mocy. Mój trenażer z kalibracją -2.5 wskazuje różnicę ok 20 watów w porównaniu z SRM przy bardzo optymalnym docisku rolki, znaczy minimalnym. Gdy zastosuję wariant przedstawiony poniżej czyli 2,5-3atm i głębszy docisk to moc różni się już bardzo nieznacznie. Dzięki takiej kalibracji wyrównamy nasze szanse. Jeśli chcemy odczuwać bardziej realną jazdę należy stosować niższe ciśnienie ok 2,5-3atm i rolkę docisnąć mocniej. W efekcie uzyskamy mniejszy poślizg, mniejszy hałas, mniejsze zużycie opony, gdyż opona ociera o rolkę większą powierzchnią i lepszą powtarzalność wyników. Najlepszy sposób na ustawienie odległości opony od rolki i uzyskanie powtarzalności wyników polega na dokładnym pomiarze odległości krawędzi felgi od rolki. Powtarzam - krawędzi felgi. Powietrze z opony należy spuścić, suwmiarką zmierzyć odległość rolki od krawędzi felgi. Nie pamiętam w tej chwili ile mam u siebie ale opona musi się ugiąć na dobre kilka mm. Być może nawet na 5mm. Powinna dotykać rolki całym środkowym pasem. Wówczas po takiej regulacji, należy napompować koło do 2,5atm. Jazda będzie komfortowa, temperatura w oponie nie będzie powodowała aż takiej zmiany ciśnienie i tarcia. 2,5atm spowoduje, że drobne nierówności centryczności koła będą niwelowane. Oczywiscie w rywalizacji ligowej docisk rolki oraz ciśnienie ustawaimy jak nam jest najwygodniej.

Jak zainstalować etapy z wyścigu?
Przejść w menu do wybranego etapu. Kliknąć na "Pobierz..". Etap ściągnie się i zapisze w wybrane miejsce. W sofcie Fortiusa uruchmić - Analizera. Wybrać z menu Import. Następnie wskazać miejsce na własnym dysku gdzie został zapisany etap. Powinien się on pojawić w lewym oknie i kliknąć przycisk "Save". Etap zostanie zaimportowany do softu. Można ręcznie i takie rozwiązanie polecam. Np. trasa z Atlantis - pilotowa kopiować do - "...imagic/data/pilroute.Atlantis/PLV-04.etap.1.imf" a nasze przejazdy "..imagic/data/route.Atlantis/PLV-04.etap.1 Krzysztof Bejner 1-11-2011.imf" Oczywiście nasze przejazdy tam właśnie się znajdują po ukończeniu i zapisaniu przejazdy ale przejazdy kolegów ściagnięte z ligi tam powinniśmy skopiować. Ręczne kopiowanie zapobiega dziwnenmu powielaniu się przejazdów.

Gdzie znajdują się zapisy z moich przejazdów?
Nasze przejazdy znajdują się w "C;/ProgramFiles/TacxFortius/imagic/data/route/Atlantis/" dla Atlantis" "C;/ProgramFiles/TacxFortius/imagic/data/route/Olympus/" dla Olumpusa itd. Nazywają się odpowiedno NazwaEtapu imię i nazwisko oraz data, czyli w moim przypadku dla PLV-01 "PLV-01.etap.1b Krzysztof Bejner 20-09-2010.imf. Oczywiście miejsce c:/ProgramFiles/TacxFortius może być inne w zależnoci gdzie zainstalowaliśmy całe oprogramowanie. Osobiście instaluję bezpośrednio na dysku C:/TacxFortius.

Na czym polega wyścig?
Krótko mówiąc na wirtualnym ściganiu się! Poprzez porównywanie przejazdów zarejestrowanych przez trenażer. Przyjmuję, że można korzystać z plików innych startujących nadesłanych wcześniej i rywalizować z nimi jako oponentami. Taki plik wygenerowany musi zostać wysłany do mnie wciągu 24 godzin i po zweryfikowaniu weźmie udział w klasyfikacji. Warunkiem jest użycie jako oponentów tylko zawodników startujących w lidze. W etapach oznaczonych jako ITT czyli jazda na czas nie można używać oponentów. Jazda z oponentami, daje namiastkę jazdy w peletonie. Czyli jazda na kole najlepszego i skok na ostatnich 500 metrach. Fakt, że oponent nie jest w stanie nic zrobić ale może powtórzyć swój przejazd z nowym zwycięzcą i zrobić dokładnie to samo.

Jak długo przebiega rywalizacja?
Wyścig i kolejne edycje będą składać się z 6 etapów z których każdy będzie trwał 10 dni. Po czym etap zostanie zamknięty a klasyfikacje uaktualnione na stałe.

Jakie są klasyfikacje?
Klasyfikacja generalna, górska, sprinterska, zjazdowa i czasowa itt. Generalna to oczywiście najkrótszy czas z sumy wszystkich etapów. Nie ma premii w postaci bonifikat sekundowych. Są tylko punktowe. Górska i sprinterska to suma zdobytych punktów na premiach.Bardzo trudne i długie premie górskie liczone są podwójną ilością punktów. Zdobycie punktów w ITT polega na jak najmocniejszym i najrówniejszym przejechaniu etapu. Zawodnicy z cechami ITT rzadko wygrywają premie lotne, jeśli ważą sporo to i rzadko górskie. Pozostaje im tylko klasyfikacja generalna i etapy jazdy na czas.

Na czym polega klasyfikacja itt?
THE MONOD & SCHERRER CRITICAL POWER MODEL Charakterystyka określająca jaką maksymalną moc i w jakim czasie jesteśmy w stanie generować. Obniżenie mocy o 5% skutkuje dwukrotnie wydłużonym czasem jazdy. Więc jeśli potrafimy przez 10 minut jechać na mocy 400 watów to na 380 watach byśmy mogli jechać 20 minut. Itd. To działa w jedną i drugą stronę i tę zależność określa krzywa Monod'a. Można zrobić sobie dwa testy 20 minutowe w pewnych odstępach czasu z przerwą pomiędzy, aż do całkowitego wypoczęcia. Jedni piszą o 20 minutach inni o 8 minutach. Cel jest jeden określenie naszej godzinnej mocy FTP. Carmichael proponuje 2x8 minut. Inni jeszcze inaczej. Najlepiej przejechać tę godzinę i samemu wyznaczyć. Z tym wiąże się pewien problem. Trudno się jedzie godzinną czasówkę. Jeszcze trudniej dać z siebie wszystko. Z reguły każdy jedzie dość asekuracyjnie i wynik wcale nie jest dokładniejszy niż przy testach 20 minutowych. Z krzywej Monod'a, znając FTP można resztę wyliczyć i nie będzie to obarczone wielkim błędem. Soft WKO+ korzysta z tych możliwości i z każdego naszego treningu wyłapuje moce zadane, czy to 1 mintowe, 5 minutowe i 20 minutowe. Fakt, że to są wychwycone dane rzeczywiste a nie wyliczone, więc wszystko zależy od jakości treningu. Dobrym źródłem uzyskania w/w danych jest ciężki i trudny wyścig gdzie są fragmenty dłuższej samotnej jazdy np. ucieczki i są jakieś minutowe podjazdy. Wówczas mamy wszystko co jest nam potrzebne jak na dłoni, żeby określić swoją własną krzywą Monod'a. Jazda na czas polega na tym, żeby jechać i utrzymywać zadaną moc wynikajacą z naszej krzywej. Znamy orientacyjny czas czasówki więc moc możemy określić i w ramach pewnej domniemanej, ukrytej rezerwy możemy na ostatnich 2-3-4 km pojechać w "trupa". Każde przekroczenie zadanej mocy skutkuje długiem energii, za który trzeba słono zapłacić dłuższym spadkiem wydolności. Dużym błędem większości zawodników jeżdżących na czas jest bardzo mocna jazda w początkowej fazie wynikająca z adrenaliny, która fałszuje poczucie generowanej mocy. Uwierzcie mi ale zaraz po starcie jedzie się na mocy bliskiej 400-500 watów i obsolutnie się tego nie czuje. Dopiero po kilku minutach efekt staje się widoczny i zmęczenie zaczyna brać górę ale już jest za późno. Teraz to już trzeba płacić i to słono. Moc spada a za tym i prędkość. Żeby "odrobić" straty energetyczne trzeba mocno zwolnić i dojść do siebie a nikt już tego nie robi i dalsza jazda to walka o życie i przetrwanie. Koordynacja ciała spada, oddech się rozstraja i krótko mówiąc "jest po ptakach". Zasadą jest, żeby po starcie utrzymywać znaną nam i założoną moc. W pierwszych minutach jazda na 300-350 watach wydaje się niedzielnym spacerem. Trzeba sporo świadomości i skupienia żeby zwolnić i trzymać się zadanej mocy. Moc znormalizowana Normalize Power NP. służy do wychwycenia i określenia rozpiętości mocy w górę oraz ujęcia jej w jakieś wyraźne liczby. Liczy się ją określając średnią moc kroczącą podniesioną do czwartej potęgi a następnie z tego liczy się średnią moc i wyciąga pierwiastek czwartego stopnia. To jest moc NP. Gdy na naszej jeździe jest bardzo dużo skoków mocy, czyli gdzieś bardzo mocno musieliśmy przycisnać moc NP będzie wyższa od mocy średniej. Im większa rozpietość tym większa różnica. I tutaj sedno wymyślonej przeze mnie klasyfikacji ITT. Otóż niektórzy zawodnicy z cechami czasowców, mają naturalną możliwość kontrolowania rozkładanej mocy jeśli zależy im na czasie przejazdu. Umieją ją odpowiednio dozować i kontrolować. W naszych danych to różnica mocy NP. od mocy średniej. Tak na wyczucie. Moja klasyfikacja ITT ma wychwycić zawodników, którzy mają cechy czasowców lub jeśli ktoś zechce powalczyć o tę klasyfikację pokazać jak trzeba jeździć na czas. Jak również pokazać tym, którzy tej cehcy nie mają i o niej nie wiedzą. Pomoże im zrozumieć zachowanie swojego organizmu. Oczywiście traktujmy tę klasyfikację trochę z dystansem. Nie spotkałem nigdzie takiej .. cechy/klasyfikacji. Wymyśliłem ją szybko i wprowadziłem do naszych wyścigów jeszcze szybciej, a co szybko to po... ;-)

Na czym polega limit czasowy w rywalizacjach o punkty premiowe?
Na razie nie stosuję limitów czasowych. Ale jeśli zastosuję to polegać one będą na odpowiednio szybki dojechaniu do danej premii. Myślę, że będzie to czas dziesiątego zawodnika na danej premii. Tzn. Do rywalizcji o punkty będzie mogło rywalizować pierwszych dziesięciu zawodników. Jeśli np. dany zawodnik dojedzie do premii z jedenastym czasem to jeśli nawet przejedzie odcinek premii w najkrótszym czasie nie zdobędzie żadnych punktów.

Jakie są punktacje na premiach?
Pierwszych 5 miejsc. 30,25,20,15,10,5 pkt. Trudne premie górskie, które będą zaznaczone o w opisie etapu liczone będą podwójną ilośćią punktów oraz sam finisz również podwójną ilośćią punktów.

Jak wygrać premię lotną?
W przypadku zastosowania limitów czasowych - żeby wygrać premię, trzeba zachować jak najwięcej sił na te 500 metrów finiszu. Czyli tak kalkulować, żeby dojechać nawet na dziesiątym miejscu z dużym zapasem sił. W takim kalkulowaniu istnieje ryzyko, że w ostatniej chwili, dzień przed zakończeniem etapu, mogą wpłynąć przejazdy lepsze, które wyeliminują nas z klasyfikacji. Dlatego trzeba dawać z siebie dużo i jak najwięcej oszczędzać. Trochę zawiłe pojęcie ale ci co się ścigają wiedzą o czym mówię. Z czasem poznamy się na tyle, że będziemy wiedzieli na co nas i konkurentów stać. Całą kalkulacja będzie łatwiejsza. Stąd między innymi warunek, że wynik przejazdu musi być wysłany do mnie wciągu 24 godzin. Chodzi o to, żeby nie przetrzymywać przejazdów na ostatnią chwilę. Może się zdarzyć, że kilku zawodników może mieć identyczny czas na tak krótkim finiszu mimo, że iMagic zapisuje dane co 0,2 sekundy. Dlatego wprowadziłem dodatkowy parametr, który jest zależny od czasu dojazdu do premii i jest dodawany do czasu przejazdu jako ułamek sekundy. Dzięki temu jeśli zdarzy się przypadek, że dwóch zawodników będzie miało identyczny czas przejazdu to wygra ten który był szybciej w miejscu rozpoczęcia premii. Ułamek ten nie jest dodawany do końcowej klasyfikacji etapów. Mimo wszystko lepiej jest dość wyraźnie wyprzedzać konkurencję nawet na rozpoczęciu premii niż liczyć na zwycięstwo o grubość gumy. 0,2 sekundy to przy prędkości 60km/h 3,3metra! Czyli 3,3metra może nie być widoczne dla systemu! Trzeba wygrywać z większą przewagą. Atakować wcześniej. Dlatego wybrałem długość premii 500 metrów a nie 300.

Jak wygrać premię górską?
Tutaj nie ma co kalkulować. Szybko dojechać i jeszcze szybciej wjechać.

Jak wygrać etap?
Wygranie etapu polega na przejechaniu go w jak najkrótszy czasie. Wygranie finiszu polega na jak najkrótszym przejechaniu ostatniego kilometra. Za wygranie finiszu otrzzymujemy podwójna ilosć punktów do klasyfikacji sprinterskiej.

Czy są premie czasowe za wygranie premii czy etapu?
Nie przewiduję żadnych premii w postacji bomusów sekundowych.

Czy można jechać z przeciwnikiem/ami i taki wynik wysłać?
Tak, ale tylko z zawodnikami z wyścigu i danego etapu i jeśli to nie jest zabronione w opisie etapu. Nie można "podkręcać" żadnych oponentów opcją "%" .Nawet siebie z poprzednich przejazdów. Taka jazda wypacza wyniki i psuje zdrową rywalizację. Na VCF tak się jeździ ale po namyśle i rozmowach z Mirkiem uznałem, że to nie fair. Jazda w tunelu aerodyamicznym przeciwników zupełnie nieprawdziwych jest oszustwem. Co innego tunel aero kogoś kto bierze udział w wyścigu. W taki sposób dajemy szansę wszystkim. Można siedzieć komuś na kole ale gwałtowny atak pod premię górską daje szansę zerwania i zgubienia ewentualnego później jadącego na kole konkurenta. Jak mogę to zweryfikować? Otóż stwierdziłem, że da się. W późniejszym terminie opracuję algorytm zależności wagi, mocy, szybkości, przewyższeń i czasu. Myślę, że będzie to ladnie widać na wykresach.

Jak sprawdzić plik przejazdu czy jest prawidłowy i gotowy do wysłania?
Najlepiej przed wysłaniem sprawdzić swój plik przejazdu przy pomocy programu Validator ze strony www.whitepeak.org

Jeśli wszystko będzie "pass" można plik wysłać do mnie. Ewentualne błędy można ze mną skonsultować i wytłumaczyć. Często opaski hr głupieją.

Kiedy mogę wysłać gotowy plik imf z moim wyścigiem żeby wziąć udział w rywalizacji?
Najpóźniej w ciągu 24 godzin od zakończenia przejazdu. Pliki spóźnione nie będą brały udziału w klasyfikacji.

Czy mogę wysyłać więcej plików z tego samego etapu?
Tak. Jak najbardziej. Z tym, że prosiłbym o wysyłanie najlepszego pliku gdyż ostatni nadesłany będzie klasyfikowany, kasując dane z wcześniejszego.

Jak wygląda prawdziwość generowanych mocy wyświetlanych przez Tacx?
Podam szczegóły moich przejazdów, czyli generowaną moc jaką zmierzyłem przy pomocy PowerTapa lub SRM i można będzie porównać ją z tym co ukazuje Tacx. Orientacyjnie Tacx iMagic, Fortius zawyżają moc o ok 30 watów Fortius a od 50-100 watów imagic.

Czy można używać opcji cooling?
Nie należy używać funkcji "cooling". Po przejeździe przez metę należy jak najszybciej zapisać plik.

Czy można w jakiś sposób oszukać?
Sposobów pewnie jest wiele. Nagród jak na razie nie przewiduję. Jedynie imię i nazwisko zwycięzców wpisane na stałe w wynikach jako nagroda. Myślę, że jednak to ma być droga do celu a nie cel sam w sobie i rywalizacja będzie uczciwa a doweodem naszych umiejętnosci będą wyniki w sezonie :).