PLV-10 edycja dziesiąta Wyścig sześcioetapowy. Zaczynamy edycję 1.11.2013 r. Kończymy edycję 31.12.2013 r.
Główna Zasady Technika Edycje VR-RLV Pliki PLV-11.Etapy PLV-10.Etapy 11.Etap.1 PLV-10 Etap.1 Etap.2 Etap.3 Etap.4 Etap.5 Etap.6 Forum
22.11.2014. Testy uszkodzonych elektronik Bushido.
Kiedyś kupiłem hamulec Bushido. Miał być sprawny ale okazał uszkodzony i to poważnie. Na tyle poważnie, że zbyt poważnie sie za jego naprawę nie zabierałem. Sprzedający zwrócił cześć kasy więc było ok. Od czasu do czasu jednak przykuwał moją uwagę. W wolnych chwilach dokonywałem pomairów, wylutowywałem elementy itd. Perspektywy naprawy wygladały bardzo mizernie, więc zwlekałem z zakupem cześci tym bardziej, że w DigiKey mogłem kupić minimalnie 30 sztuk tranzystorów mocy za blisko 100 dolców a do Bushido potrzebowałem 6 sztuk.
Teraz kilka dni temu kupiłem cały zestaw Bushido, również jako uszkodzony. Po wstępnych oględzinach zauważyłem, że podstawowe i pierwsze w ciągu, tak mi się przynajmniej wydaje, uszkodzenie, to przetwornica, która z napiecia silnika wytwarza napiecie zasilające elektronikę. Dosłownie układ scalony LM5010 jest rozerwany i to w obu elektronikach. Pomyślełem, że jeśli z oddzielnego źródła podam napiecie, które wcześniej podawał LM5010 to być może uda mi się sprawdzić część elektroniczną hamulca odpowidzialną za całą komunikację i mikrokontroler. Skoro moduł ant+ zacznie nadawać to znaczy że mikroprocesor pracuje i jest duża sznasa że cała reszta mikro podzespołów będzie sprawna. Wg/g noty katalogowej LM5010 podaje na wyjsciu napiecie w zakresie od 7,5V do 14V. Dla bezpieczeństwa pomierzyłem rezystancję obwodu widzianą od strony wyjcia LM5010 i wynosiła ona ponad 3MegaOHM, więc zwarcia nie ma. Podałe z zewnątrz 7,5V przez amperomierz i prąd wyniósł ok 150mA. Ups... mozę być dobrze ;) pomyślałem. Spróbopwałem odnaleźć licznikiem Bushido hamulec i udało się :) Świadczy to o tym, że mikroelektornika działa. uC działa, moduł ant+ działa. Jest nadzieja, że w pierwszym hamulcu po wymianie LM5010 i tranzystorów mocy uda sie hamulec przywrócić do życia a w drugim przypadku być może wystarczy tylko wymienić LM5010 bo tranzystory mocy wyglądają po pobieżnych pomiarach na sprawne. To samo zrobiłem z nowo zakupioną elektorniką i również sukces. Być może przeprowadzę testy nowo zakupionego Bushido jeszcze dziś. Muszę sobie tylko wszytko przemyśleć... co ewentuanie moe pójść nie tak.
Zastanawiajace jest to, że w obu elektronikach padł a raczej wystrzelił LM5010. Wada fabryczna? Projektancji czegoś nie przewidzieli? Ewentualanie co mogę zrobić, żeby go zabezpieczyc? Podejrzewam, że na jego wejściu może pojawiać się napięcie większe niz 75V, które jest jego maksymalnym dopuszczalnym napięciem. Pojawia się ono w jakiś trudnych do zdiagnozowania warunkach i stosunkowo rzadko. Pomyślę co można z tym zrobić. Może popytam fachowców. Moja wiedza elektroniczna to lampy i wielkie transformatory ;) Dzisiaj sie uczę i to bardziej z ciekawości niż z potrzeby.
- Testy uszkodoznych elektronik Bushido cz.1




- Naprawa piasty PowerTap ANT+ cz.1

- Naprawa piasty PowerTap ANT+ cz.2

6.09.2011. Szaleństwa z Fortiusem.
"Fortius to bardzo awaryjny trenażer"- często z taką opinią spotykałem się w sieci. Mimo tego postanowiłem go mieć. Teraz mam i ... walczę. Mój, tak się złożyło, że posiadał dwie wady. Na razie.. Opis i usunięcie opisałem. Chciałem zwrócić uwagę, że są to wady fabryczne świadczące o niedokładnym wykonaniu jak i błędach projektowych. W moim przypadku poradziłem sobie i w sumie jestem zadowolony z jego posiadania. Powodem jest cena za jaką udało mi się kupić taki używany trenażer chociaż o w/w wadach sprzedający z Niemiec nic nie wspomniał na aukcji. Natomaist gdybym zakupił takiego Fortiusa nowego to podejrzewam, że szlag by mnie trafił. Obie wady wykryte w moim Fortiusie występują powszechnie. Wałek potrafi się poluzować już po kilku miesiącach użytkowania. Tacx oferuje zakup całego nowego silnika. Zgroza... Mógłby udostępnić sam wałek jako część zastępczą po niższych cenach.
Poradniki przygotowałem dość pośpiesznie, więc przepraszam za niejasności. Znajac siebie, jeśli bym tego nie zrobił od razu to nie zrobiłbym tego nigdy. :-)

Naprawa wałka. - objawy dość dokuczliwy hałas doiegajacy z rolki.
Naprawa zasilacza. - Objaw to gwałtowne skoki obciążenia trwajace bardzo krótko a czasami zatrzymujące koło w ciągu sekundy.